Modint - Digitale productontwikkeling voor de mode-industrie
Eén van de belangrijkste doelstellingen van CLICKNL is het vergroten van het aantal bedrijven in de bedrijfstakken van de creatieve industrie dat deelneemt aan op innovatie gerichte projecten en samenwerkingsverbanden. De MIT Innovatiemakelaars regeling speelt hierop in. Dit leverde prachtige cases en resultaten op! Hier kijken we naar een case van Modint: Digitale productontwikkeling voor de mode-industrie.
Ben je benieuwd of digitale productontwikkeling al haalbaar is en of het daadwerkelijk tijdsbesparing oplevert? Wil je eens zien hoe het precies werkt om artikelen op het scherm te ontwikkelen en patroon- en constructietechnieken digitaal toe te passen? Deze vragen stonden centraal in de workshops Digitale productontwikkeling van maart 2019.
De workshops
De workshop richtte zich op lichaamsmaten, body scans en het kiezen van een ‘doorpas Avatar’ op maat die bij je doelgroep past. Digitale kledingmodellen werden ontwikkeld, die werden doorgepast op de Avatar.
Omdat dit snel inzicht geeft in stijl en pasvorm wordt het al door veel bedrijven toegepast en verwacht wordt dat het gebruik hiervan snel zal toenemen. Met deze techniek wordt enorm veel tijd bespaard en druk op teams, leveranciers en het milieu verlicht.
En, hoe ging het?
In de workshop hebben bedrijven zich in groepen gebogen over de mogelijkheden van inzet van nieuwe software in design, ontwikkeling van modellen en het maken van patronen.
Dit bleek grote gevolgen te hebben voor de werkwijze en organisatie in het bedrijf! Daarom zijn de workshops individuele cases per bedrijf behandeld en vergeleken. Bedrijven zijn daarna vooral aan de slag gegaan met interne organisatie.