Om ervoor te zorgen dat iedere burger zich veilig voelt, is de mensgerichte aanpak van de creatieve industrie essentieel. Het middel waar het in de nieuwe aanpak om draait is zichtbaarheid.
-
1. Samen sterk(er) - effectiever innoveren door co-creatie en participatie
De creatieve industrie verbindt en betrekt verschillende stakeholders om met visievormende methoden een strategie en aanpak te ontwikkelen. Daarmee kan de zichtbaarheid van overtreders worden vergroot, en ondermijning en criminaliteit worden teruggedrongen.
Door nieuw veiligheidsgedrag van burgers binnen dit systeem te stimuleren en door aandacht voor samenwerking en schaalbaarheid, wordt de impact van technologische ontwikkelingen voelbaar. Een systeem met deze kwaliteiten schept vertrouwen en brengt mensen in beweging.
Lees meer >
-
Case: City Lab Eindhoven
-
Case: Vergeet mij niet
-
2. VOORSPRONG DOOR METHODISCH ONTWERPEN - PROBLEEMGEDREVEN INNOVEREN
Om de georganiseerde criminaliteit integraal aan te pakken en veiligheidsprofessionals in te kunnen zetten, is het van belang dat ondersteunende (digitale) oplossingen probleem-gedreven zijn. Ook moeten ze collectief worden ontwikkeld met een centrale vraagarticulatie, voor bijvoorbeeld mentale weerbaarheid en opleiding.
In combinatie met een probleemgedreven (design thinking) aanpak leidt innovatie vanuit de veiligheidsbehoefte tot effectievere interventies dan een technologiegedreven aanpak.
Lees meer >
-
3. COMMUNICATIE ALS WAPEN - VERHOGEN BEWUSTZIJN: HANDELSPERSPECTIEF EN SYSTEEMVERSCHUIVING
Door burgers de signalen van norm-afwijkend gedrag te laten herkennen, kan een sterker front worden gevormd om een systeemverschuiving te introduceren die meer focust op een preventieve in plaats van repressieve aanpak.
Via krachtige, breed te begrijpen campagnes en boodschappen is de creatieve industrie in staat om bewustzijn te vergroten en gewenst gedrag te stimuleren met de juiste nudges en boosts.
Lees meer >
-
Case: Fieldlab UPPS