-
De creatieve industrie zet het gedrag van de burger centraal.
-
Kansen en niveaus
Door de consument te verleiden tot gezondere en duurzame keuzes, verandert de markt. Plus, door de huidige situatie inzichtelijk te maken (wat ligt er op ons bord, is het goed voor ons, hoe komt het daar en tegen welke kosten), worden kansen voor deze systeemverandering zichtbaar. Zo wijzigen we de vraaggedreven keten.
Om iedereen mee te krijgen in dit proces, betrekt de creatieve industrie stakeholders. Daarbij zijn drie niveaus te onderscheiden: het individu (micro), de directe omgeving (meso) en de samenleving (macro).
-
INTEGRAAL EN CONCREET
Met haar integrale aanpak en verbeeldingskracht ontwerpt de creatieve industrie een toekomstbeeld waarin technologische en sociale innovatie met elkaar in balans zijn. Bovendien vertaalt de creatieve industrie dit naar een concrete aanpak, strategie, stappen en interventies, en ontwerpt daarbij nieuwe verdienmodellen. Deze aanpak levert drie speerpunten op voor de creatieve industrie:
-
-
Case: De Vegetarische Slager
-
1. Verbeelden - verleiden - in beweging komen
Het gebruik van producten beïnvloeden zodat consumenten de transitie zelf vormgeven en (uit)dragen. We veranderen de vraaggedreven keten. Om de consument in beweging te krijgen moet hem handelingsperspectief worden geboden, bijvoorbeeld door middel van voorlichtingscampagnes en reclame. De creatieve industrie kan bovendien het proces begeleiden om de visie voor 'het nieuwe normaal' in te vullen door het ontwikkelen van passende interventies.
Lees meer >
-
2. Van een aanbod- naar een vraaggedreven keten
Daarnaast is het van belang dat het systeem waarin ons voedsel wordt geproduceerd, verandert: het systeem moet gaan reageren op de vraag van de consument, in plaats van dat de producent bepaalt wat er in de schappen ligt. De creatieve industrie kan dit nieuwe systeem vormgeven, onder meer door in co-creatie met de consumenten en stakeholders mogelijke toekomstbeelden uit te werken.
Lees meer >
-
Case: FoodforCare >
-
"Door de consument te verleiden tot gezonde en duurzame keuzes, ontstaat een transitie van een aanbod- naar een vraaggedreven markt."
-
3. Groen geeft nieuwe zuurstof
Er wordt steeds meer bekend over de invloed van groen op ons welbevinden en op klimaatadaptatie en biodiversiteit. Het onderzoek hiernaar is in volle gang, en de creatieve industrie integreert opgedane kennis in haar methodologieën voor het toepassen van groen in met name de gebouwde omgeving: de buiten- en binnenruimtes waarin mensen leven. De creatieve industrie zorgt ervoor dat groenconcepten hun weg vinden naar daadwerkelijke impact op gezondheid en welbevinden.
Lees meer >