Roadmap
Roadmap VC
De roadmap Value Creation richt zich op kennisontwikkeling over het innovatievermogen en de manier van waardecreatie binnen de sector. De roadmap gaat in op metavragen over vormen van organiseren van het werk, nieuwe businessmodellen en veranderende rollen, en de daaruit voortvloeiende implicaties voor de competentieontwikkeling van creatieve professionals.
De veranderingen in de samenleving door technologische en demografische ontwikkelingen en toenemende flexibilisering en onzekerheid van werkomstandigheden, hebben implicaties voor de creatieve industrie. De sector kenmerkt zich door een sterk gepolariseerde concentratie van banen bij zeer kleine ondernemingen aan de ene kant versus een aantal grote aan de andere.
*Door de financiële crisis zijn er meer ZZP’ers gekomen in de creatieve industrie. Zij hebben vaak moeite om het hoofd boven water te houden. Er is minder overheidssteun, terwijl nog onvoldoende alternatieve structuren zijn ontwikkeld om door ‘ondernemend handelen’ andere inkomstenbronnen aan te boren. Beginnende creative professionals staan daardoor voor de uitdaging meer risico’s te nemen terwijl ze minder goed overzien wat de uitkomsten zijn. *
Wanneer er alleen zou worden voortgeborduurd op de traditionele rol van de creatieve professional blijven kansen onbenut. Op termijn zou dit het het voortbestaan van de sector in gevaar brengen; de sector zou stil blijven staan en zich niet innoveren. Het is echter nog niet duidelijk waar en hoe creatieve professionals hun meerwaarde het beste kunnen inbrengen. Het is niet duidelijk welke kennis en vaardigheden van de toepassingsgebieden en welke economische principes van waardecreatie en toe-eigening creatieve professionals in de toekomst nodig zullen hebben.