Roadmap
The Human Touch
Door de complexiteit en het langetermijnperspectief van systemen, dreigt het individu uit het zicht te verdwijnen. Daarom moet we continu terugschakelen naar het menselijk niveau, en de effecten van systemen, producten en diensten op het individu laten meewegen. De persoonlijke ervaring van de gebruiker en de manier waarop hij betekenis toekent aan het systeem, product of dienst, zijn van belang. Net als de ervaringen van een lokale gemeenschap of subcultuur en de betekenissen die daarbinnen worden toegekend.
Het is wenselijk dat er binnen de creatieve industrie wordt gewerkt aan een kennisbasis die creatieve professionals in staat stelt tot een verregaande integratie van de menselijke maat in hun producten en diensten te komen. Vaak wordt nu nog praktijkkennis (know-how) gebruikt. Dit type kennis is vaak impliciet en gekoppeld aan een concrete praktijk. Wetenschappelijk onderzoek kan deze praktijkkennis analyseren en op die manier bijdragen aan het optillen van deze kennis naar een niveau dat generaliseerbaar is.
*Hoe vang je de aandacht van een groep, binnen de overdaad aan informatie die over hen wordt uitgestort? Of welke vormen van interactie werken het beste voor dit onderwerp en deze specifieke groep? Wat zijn de algemene kenmerken van een meeslepende ervaring? Hoe kun je individuen en groepen meekrijgen of misschien zelfs wel overtuigen om bepaalde dingen wel of juist niet te doen? Hoe zorg je ervoor dat een groep zich verantwoordelijk blijft voelen voor iets wat ze in co-creatie met een derde partij – zoals de overheid – maakte? *
Wetenschappelijk onderzoek en theorievorming zijn om twee redenen beperkt. Ten eerste omdat ze in het algemeen binnen een specifieke discipline zijn ontwikkeld met het oog op een specifieke vraagstelling, en ten tweede door de snelle veranderingen in de maatschappij waardoor nieuwe vragen aan de orde zijn.