Care Repair

De afgelopen twintig jaar is de hoeveelheid kleding die wereldwijd wordt geproduceerd verdubbeld (1), terwijl we kleding half zo lang dragen (2). Het verlengen van de levensduur van een kledingstuk is een zeer effectieve strategie om de milieu-impact van kleding te verlagen. Momenteel zijn strategieën en wetgeving voor levensduurverlenging voornamelijk gericht op technische levensduur. Duurzame ontwerpstrategieën gaan ervan uit dat gebruikers circulair gebruikersgedrag zullen vertonen wanneer producten technisch gezien lang meegaan. Maar het care en repair-gedrag wordt beïnvloed door veel immateriële factoren, zoals emotionele binding (3), culturele normen, kosten of kennis (4).

Om onderhoud en reparatie aan te moedigen, is het van cruciaal belang om de gebruikspraktijken rondom kleding te begrijpen. Modemerken hebben geen inzicht in de ‘after sales fase’ (5), en ontwerpers zijn niet gewend om voor gedragsverandering te ontwerpen. Kleermakers hebben daarentegen waardevolle inzichten in hoe kleding gedragen en gebruikt wordt. Wat als gebruikers en kleermakers invloed hebben op het ontwerp van een kledingstuk dat daadwerkelijk circulair gedrag ondersteunt? Wat is er nodig om gebruikers, ontwerpers, kledingmerken en kleermakers bij elkaar te brengen om systemische oplossingen te co-designen die de levensduur van kledingstukken verlengen?

Ons consortium zou baat hebben bij toevoeging van een merk of verkooppunt dat direct aan de consument verkoopt; een private partij; meer expertise op het gebied van care versus repair, een overheidspartij in klankbordfunctie/kennisverspreiding en een partij met kennis/ervaring op het gebied van care and repair vanuit een andere ontwerp- of servicecontext.

Parters

NewTexEco represented by: ArtEZ (lectoraat Fashion, lectoraat Art and design education), Hogeschool van Amsterdam (Fashion Research & Technology, Amsterdam School of International Business), Milieu Centraal, Fabriek Fris, Mended, Leemans & Wicker, morgenmakers.