• Virtual Reality
  • Programma info

    • Titel: Creative Industries Immersive Impact Coalition
    • Wat: de capaciteit om immersive experiences te realiseren vergroten en de industrie en haar makers in staat stellen om kansen te verzilveren
    • Inbreng: het programma is ontwikkeld op initiatief van CLICKNL
    • Looptijd: 2025 - 2029
    • Key words: immersive experiences, virtual reality, augmented reality
    • Projectpartners: Ministeries van OCW en EZK, 120 makers, toepassers, kennisinstellingen en netwerkpartners
    • Website: www.ciiic.nl

Immersieve Experiences (IX) spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven. Denk aan virtual reality, 360 graden beeld/video, augmented reality, chatbots, interacterende animatie en games. Wereldwijd wordt IX gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie, die een grote weerslag zal hebben op ons dagelijks leven, ons werken, leren en recreëren.

Het programma CIIIC kijkt daarom onder andere naar toepassingen ervan in cultuur, gaming, media en entertainment, evenementen, maakindustrie, gebouwde omgeving en overheidsdiensten.


BLIJF OP DE HOOGTE

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

VIND CIIIC OP LINKEDIN

Augmented Reality

CIIIC programma

CIIIC staat voor Creative Industries Immersive Impact Coalition. Met dit programma willen we de creatieve industrie en contentmakers in staat stellen om kansen rondom immersive experiences te verzilveren. We doen dat door de capaciteit op het gebied van human capital, opleidingen, faciliteiten en labs, kennis, methoden en validatie te vergroten.

Lees hier de samenvatting van het programmavoorstel.

Nieuwe website

CIIIC heeft haar gloednieuwe website gelanceerd!

Ga naar de website

  • julien-tromeur-EWg1-0UjeWY-unsplash
  • Ben je internationaal actief op het gebied van IX?

    Geef je hier op om op de hoogte te blijven van onze internationale strategie en activiteiten.

Uitdagingen

De opkomst van immersieve technologieën brengt uitdagingen met zich mee. Er zijn op dit moment bijvoorbeeld nog onvoldoende ervaren krachten (human capital) werkzaam in de industrie. Ook worden publieke waarden binnen immersieve toepassingen nog onvoldoende gewaarborgd. Er is daarnaast behoefte aan toepasbare en gekwantificeerde kennis over hoe immersieve ervaringen gebruikers kunnen beïnvloeden en er is behoefte aan meer gedeelde faciliteiten.

Wil je meer weten over het CIIIC programma?