-
De Kennis- en Innovatieagenda
CLICKNL heeft samen met experts uit de industrie en de kenniswereld, de Kennis- en Innovatieagenda Veerkracht voor de Creatieve Industrie opgesteld. Deze agenda formuleert wat er aan kennis en methoden nodig is, om te komen tot een veerkrachtige en relevante creatieve sector.
Daarnaast kan de creatieve sector een belangrijke bijdrage leveren aan de missies uit het missiegedreven innovatiebeleid. De KIA Veerkracht beschrijft deze rol.
Ga naar de online Kennis- en innovatieagenda Veerkracht >
-
Case: Femke Feenstra
-
Case: Tim Laning
-
Aanpak van de missies
De creatieve industrie levert een belangrijke bijdrage aan de aanpak van grote missies.
Door de inzet van de bestaande kennisbasis van de creatieve industrie ten behoeve van de missies wordt duidelijk welke nieuwe kennis en methoden gewenst zijn.
Daarom is het nodig om in de context van de missies onderzoek te blijven doen naar impact, methoden, resultaten en onderliggende principes en processen. Zo ontwikkelen we nieuwe Key Enabling Methodologies (KEM's).
Lees meer >
-
Drie Roadmaps
De opgave van de creatieve professional en de behoefte aan versterking van de kennisbasis van de creatieve industrie zijn uitgewerkt in drie roadmaps:
- Design for Change
- The Humane Touch
- Value Creation
-
De roadmaps zijn alledrie multidisciplinair van aard, en worden in praktijk alledrie door de creatieve professional gebruikt.
Ook zijn ze work in progress: levende documenten die regelmatig worden herzien. Ze geven richting en bieden inspiratie voor onderzoeksvoorstellen en onderzoeksprogramma’s.
-
1. Design for Change
Strategieën om mensen in beweging te krijgen door hen te motiveren en hun gedrag te beïnvloeden en te stimuleren.
-
De beweging van een lineaire naar circulaire economie vragen van mensen dat zij op een andere manier omgaan met materiële hulpbronnen. In de zorg moet de nadruk komen te liggen op voorkomen van ziek worden in plaats van beter maken. Dergelijke transities vragen om gedragsverandering op systeemniveau. Ontwerpers kunnen en willen daar een rol in spelen.
Lees de roadmap Design for Change >
-
2. The Humane Touch
Strategieën voor het binden en verbinden, vertrouwen wekken en empoweren van mensen in relatie tot de toenemende complexiteit van producten en diensten.
-
In een wereld waarin technologie steeds prominenter aanwezig is gaat het nog steeds om mensen die proberen gelukkig te zijn en hun weg te vinden. Zij geven inhoud en betekenis aan hun leven in de steeds veranderende wereld en proberen te laveren tussen dingen overlaten aan de technologie en het nemen van regie over hun leven.
Lees de roadmap The Humane Touch >
-
3. Value Creation
Strategieën voor het realiseren van oplossingen en nieuwe proposities; kennis over innovatiekracht en ontwerpende skills.
-
Wat betekenen de ontwikkelingen in het speelveld en de rol van de creatieve professional voor het vak, voor samenwerkingen, en voor de manier waarop de ze geld verdient?
Lees de roadmap Value Creation >