Stichting Creative Impact Research Institute
Fieldlab creatief verdienvermogen
NOCV staat voor Nationaal Onderzoek Creatief Verdienvermogen: een fieldlab waarin de impact van ondernemerschapstrainingen op het verdienvermogen van creatieven wordt onderzocht. Centraal staat dus de relatie tussen ondernemerschapstrainingen en verdienvermogen. De uitkomsten van dit onderzoek dienen voor de ontwikkeling van effectieve methodologieën om het ondernemerschap en daarmee de financiële autonomie van creatieven te vergroten.
“De culturele en creatieve sector is een bijzondere sector; kunst en cultuur zijn essentieel voor onze samenleving. Maar de waarde ervan komt lang niet altijd bij de makers terecht en de arbeidsmarktpositie van veel mensen in deze sector is zorgwekkend.”
Met deze woorden opent het adviesrapport Passie gewaardeerd: Versterking van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector, uitgebracht door de SER en de Raad voor Cultuur, in april 2017. In dit rapport doen deze raden een aantal concrete aanbevelingen om de arbeidsmarkt van de culturele creatieve sector te verbeteren. Het nieuwe initiatief Nationaal Onderzoek Creatief Verdienvermogen (NOCV) gaat concreet met een aantal van deze aanbevelingen aan de slag en draagt hiermee bij aan de ontwikkeling van een financieel gezonde sector. De nood om het verdienvermogen van kunstenaars in de creatieve sector te versterken is zeer hoog, zoals ook het SER rapport onderstreept.
Creative Impact Research Institute, Impact Centre Erasmus en Braenworks hebben de handen ineen geslagen en onderzoeken met NOCV de impact van ondernemerschapstrainingen op het verdienvermogen van creatieven.
NOCV begint met de inrichting van een ‘Fieldlab’. Dit Fieldlab is het onderzoekslaboratorium waarin de relatie tussen ondernemerschapstrainingen en verdienvermogen centraal staat. In dit Fieldlab worden verschillende ondernemerschapstrainingen gegeven aan creatieve professionals (in spé). Vervolgens worden impactmetingen uitgevoerd om inzicht te krijgen wat werkt en wat niet werkt in het vergroten van het verdienvermogen, en deze impactmetingen worden aangevuld met kwalitatief onderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek dienen voor de ontwikkeling van effectieve methodologieën om het ondernemerschap en daarmee de financiële autonomie van creatieven te vergroten.
De wens is om dit onderzoek in de toekomst voort te zetten zodat het ondernemerschapsonderwijs voortdurend verbeterd kan worden en actueel blijft.
Er wordt €100.000,- als PPS-programmatoeslag ingezet.