-
Enorme Engergietransities
CO2- of klimaatneutrale industrie en mobiliteit, een circulaire economie en aardgasvrij wonen en werken vraagt om transities.
De schaalgrootte en impact van deze transities is enorm. Onze dagelijkse woon-, leef- en werkomgeving wordt erdoor geraakt. Dat betekent ingrijpende beslissingen, veranderingen en aanpassingen. Niet voor niets wordt de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving ‘de grote verbouwing van Nederland’ genoemd.
Lees meer >
-
Verkenning Nationaal Houtbouw Akkoord
Dit vraagt om technische, financiële en bestuurlijke opgaven, maar vooral om gedragsverandering.
Wat houdt dat in? Neem als voorbeeld eigenaren van woningen: zij beslissen welke energiemaatregelen zij nemen voor een huis. Bij het maken van deze keuze komen factoren zoals waarden, mogelijkheden, overtuigingen en levensfase kijken.
Wat dacht je van consumenten? Zij zijn degenen die uiteindelijk circulaire producten en diensten dienen af te nemen. Hiervoor is heldere en doeltreffende communicatie over (nieuwe) circulaire producten en diensten nodig.
Om het aanbod goed aan te laten sluiten op de vraag, moeten de belangen en waarden van gebruikers en eigenaren helder zijn. Daarmee kan de creatieve industrie de blauwdruk van het nieuwe systeem vertalen naar interventies, die aansluiten bij deze beslissers.
De creatieve industrie heeft methodologieën en aanpakken beschikbaar om deze belangen en waarden in kaart te brengen. Deze kan zij inzetten om bij te dragen aan oplossingen binnen het thema, met name op de drie volgende sporen:
-
1. Visie en verbeelding van het nieuwe systeem
De aanpak van omvangrijke transitievraagstukken begint bij het vormen van een toekomstbeeld; een verbeelding van het ‘nieuwe’ systeem dat je met de transitie wilt bereiken. Een systemisch herontwerp: van centraal naar lokaal. Burgers en bedrijven worden zelf actoren in een nieuw, contextbewust ontworpen energiesysteem.
Lees meer >
-
Case: Transparant Charging Station >
-
Case: De VVE Zonnecoach >
-
2. Empowerment: van offers naar kansen door belangen centraal te stellen
De creatieve industrie koppelt menselijke en sociale belangen aan mogelijkheden om mensen tot actie aan te zetten. Ieder kan zo een eigen bijdrage leveren aan de veranderingen die van hen worden gevraagd. Het ontwerpen voor gedrag en gedragsverandering en de empowerment van burgers om zelf in actie te komen speelt een grote rol bij de (energie)transities.
Lees meer >
-
3. Aanbod van interventies op maat, die motiveren
De lijnen die zijn uitgezet, in combinatie met de inzichten in waarden en belangen van de gebruikers, kunnen worden vertaald naar waardeproposities voor aanbiedende partijen. Goede informatie en ondersteuning helpen daarbij. Daarnaast moeten interventies nog op de juiste manier worden ingezet.
Lees meer >
-
Case: Green Deal Smart Energy Cities