Van Pet naar PRet
Jaar: 2017 & 2019
MIT-instrument: haalbaarheidsproject
Key words: circulair design, productontwerp
Het project vanPETnaarPRET heeft als ambitie om mensen bewust te maken van dat PET-afval een bron kan zijn voor iets nieuws en bruikbaars. Daarbij zijn creativiteit en techniek noodzakelijk. De manier om dit te bewerkstelligen is om consumenten dit zelf te laten ervaren door ze in staat te stellen om van hun eigen PET-afval en nieuwe eigen product te kunnen maken. De uitdaging om gegeven de complexiteit van consumenten PET-afval en de nieuwe en bestaande kunststof verwerkingstechnieken te onderzoeken of er een haalbaar businessmodel ontwikkeld kan worden voor eigen 'vanPETnaarPRET producten.
Bloeddruk.ai
Jaar: 2019
MIT-instrument: haalbaarheidsproject
Key words: gezondheid
3 miljoen Nederlanders hebben hoge bloeddruk, waarvan 1.5 miljoen bij hun arts hiervoor onder behandeling zijn. 40% van deze laatst groep neemt de medicatie niet, of veel te weinig in. Dat leidt na enige jaren tot invaliderende trauma’s als beroerte, hartinfarct of nierfalen. Het Utrechtse bedrijf Medicine Men ontwikkelt samen met het bedrijf Machine2Learn, de specialisten van het UMC Utrecht, Utrechtse huisartsen en hypertensiepatiënten een radicaal nieuwe wijze waarop patiënten met hypertensie hun bloeddruk onder controle houden en hun gezondheid met op a.i. gebaseerde gerichte persoonlijke leefstijladviezen kunnen verbeteren.
Patiënten staan onder supervisie van hun huisarts, maar mogen binnen bandbreedte hun medicatie aanpassen, bijvoorbeeld als door leefstijlverbetering de bloeddruk structureel daalt. Op basis van de trendontwikkeling van parameters als bloeddruk, BMI en stapactiviteit kan bloeddruk.ai met inferentiemechanismes voorspellen welke leefstijlaanpassingen bij een bepaald individu het meest effectief zullen zijn. De verwachting is dat het inzicht in de gezondheid en het directe feedback mechanisme de therapietrouw bij de meeste patiënten zal bevorderen. De potentiële besparing bij alleen het voorkomen van beroertes is door gezondheidseconomen berekend op jaarlijks € 1.2 miljard.
Vliegerspak met haptische feedback
Jaar: 2019
MIT-instrument: samenwerking
Key words: maatschappelijke innovatie, product ontwerp
In dit project ontwikkelen Elitac Systems B.V. (Elitac) en multiSim B.V. (multiSim) een vliegerspak met haptische feedback voor (co-)piloten en loadmasters aan boord van vliegtuigen en helikopters. Het vliegen in complexe weeromstandigheden vergt het uiterste van het waarnemingsvermogen van piloten, zoals tijdens sneeuwstormen, zandstormen of.nachtvluchten. Tot op heden wordt in de cockpit uitsluitend gebruik gemaakt van visuele en akoestische informatie- en communicatiesystemen, waardoor het visuele systeem en het gehoor van de piloten regelmatig overbelast raken. Tegelijkertijd wordt het potentieel van de tastzintuigen van piloten volledig onbenut gelaten. Met dit project wordt een innovatief vliegerspak ontwikkeld waarmee cruciale informatie als snelheid, hoogte en afstand via vibraties op intuïtieve wijze aan de gebruiker kan worden gepresenteerd. Het project sluit aan bij de ambities van de Topsector High Tech Systemen & Materialen, concreet de Roadmap Aeronautics 2018-2025.
Interactieve VR BHV-game
Jaar: 2018 & 2019
MIT-instrument: haalbaarheidsproject
Key words: immersieve experiences, veiligheid, arbeidsmarkt, serious gaming, gezondheid
2018: TripleMotion Media heeft als doel de economisch en technische mogelijkheden te onderzoeken van nabootsing van kritieke situaties op het gebied van bedrijfshulpverlening in een interactieve virtuele ruimte met een hoge mate van onvoorspelbaarheid en realisme. Daarmee wil zij bijdragen aan een daling van het aantal slachtoffers door bedrijfsongevallen door het bieden van betere, laagdrempeliger training voor bedrijfshulpverleners. Als ontwikkelaar van serious VR-games ziet TripleMotion Media een grote toegevoegde waarde in het trainen van handelingen door een zo levensecht mogelijke ervaring na te bootsen. Juist in de wereld van de bedrijfshulpverlening waarin gevaarlijke situaties een grote rol spelen kan virtual reality training uitkomst bieden doordat op een compleet veilige manier geoefend kan worden met levensgevaarlijke situaties. Huidige BHV-praktijktrainingen gaan gepaard met hoge kosten en grootschalige inzet van mensen (denk aan ontruimingen, brand blussen), terwijl bestaande virtuele BHV-trainingen op een statische manier de theorie toetsen. TripleMotion Media gelooft dat het nabootsen van onvoorspelbare gevaarlijke situaties in een virtuele omgeving waarin de ‘speler’ interactie heeft met de virtuele omgeving van grote toegevoegde waarde kan zijn voor de training van bedrijfshulpverleners. Met de ontwikkeling van de VR BHV-game wil Triplemotion Media een bijdrage leveren aan de daling van het aantal slachtoffers van bedrijfsongevallen. Als BHVers makkelijker op een veilige manier kunnen oefenen met noodsituaties zullen zij beter kunnen handelen wanneer een noodsituatie zich daadwerkelijk voordoet. De ontwikkeling van een interactieve VR BHV-game draagt bij aan de maatschappelijke uitdaging van gezondheid, demografie en welzijn zoals beschreven in de Noordelijke Innovatie agenda.
2019: Het aantal Automatische Externe defibrillators (AED’s) in gebouwen en de publieke ruimte in Nederland is enorm toegenomen in de laatste jaren. Dat is een goede ontwikkeling, maar uit onderzoek blijkt dat mensen terughoudend zijn in het gebruik van de AED’s in een noodsituatie. Dat komt onder andere door gebrek aan zelfvertrouwen in het eigen handelen en onbekendheid met de apparaten. In dit haalbaarheidsonderzoek wil TripleMotion Media B.V. (TMM) de haalbaarheid onderzoeken van een serious game op basis van Leap Motion technologie waarin de gebruiker met eigen handen op een zeer realistische manier kan oefenen en zo vertrouwd raken met AED’s. De beoogde nieuwe game is uniek in het gebruik van de eigen handen als game-controllers waardoor een zeer sterk gevoel van realiteit en nabootsing van daadwerkelijke handelingen wordt bereikt.
TanQyou
Jaar: 2017, 2018, 2019
MIT-instrument: haalbaarheidsproject
Key words: customer journey, fysieke leefomgeving
2019: TanQyou Nederland B.V. (hierna TanQyou) heeft de visie om 1 platform voor alle mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. Deze ontwikkeling gebeurt gefaseerd en wordt constant uitgebreid met nieuwe technieken en functionaliteiten met als doel de customer journey van de klant te verbeteren. Reeds gestarte ontwikkelingen zijn een eigen forecourt systeem voor betalingen, ontwikkeling klantprofiel met adviesfunctie, parkeer app, mogelijkheid tot leenauto’s. De volgende stap is om op basis van specifieke voertuig data (kilometers, verbruik, slijtage, etc.) de klant te kunnen informeren en adviseren teneinde een betere customer journey te bewerkstelligen.
2018: TanQyou maakt als jong, innovatief bedrijf tanken weer leuk. Het bedrijf focust zich op een nieuwe, disruptieve en onbemande tankstation formule met als doelstelling tanken leuker, slimmer en duurzamer maken, oftewel: ‘Driven by a smile’. TanQyou heeft afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van een innovatief tankstation, waar gebruikers geautomatiseerd en gepersonaliseerd advies krijgen over hun brandstofgebruik en het gebruik van biobrandstoffen. Dit alles heeft als doel om lage mobiliteitskosten voor klanten te kunnen waarborgen en daarmee een bijdrage aan duurzame mobiliteit in Nederland te kunnen leveren. Bij onbemand tanken wordt momenteel gebruik gemaakt van een traditioneel Tokheim systeem om de pomp vrij te geven na verificatie van betaling via PIN of Tankpas (forecourt control systeem). Deze systemen zijn fysiek groot, erg duur en beperken de mogelijkheden voor het creëren van extra toegevoegde waarde voor de klant. Daartoe wil TanQyou een nieuw forecourt control systeem ontwikkelen waardoor meerdere betalingsmogelijkheden mogelijk zijn en gepersonaliseerd advies over tankgedrag en alternatieve brandstoffen gegeven kan worden. Op deze manier draagt TanQyou bij aan haar doelstelling en het stimuleren van het gebruik van alternatieve brandstoffen. Bovendien wordt de customer journey voor de klant aantrekkelijker en interessanter. De doelstelling van dit haalbaarheidsonderzoek is om te onderzoeken of het technisch en economisch haalbaar is een goedkoper en fysiek kleiner forecourt control systeem te ontwikkelen, waarmee niet alleen extra toegevoegde waarde voor de klant kan worden gecreëerd, maar ook het gebruik van alternatieve brandstoffen gemakkelijker gestimuleerd kan worden. Dit onderzoek kan gebruikt worden een go/no go besluit te nemen tot een ontwikkelingstraject rondom dergelijk dienstverleningsconcept rondom onbemand tanken en bijbehorend forecourt control systeem.