Increasing Demand by Offering LearningS

Project IDOLS*

In project IDOLS* werkten creatieve en culturele partijen samen met opdrachtgevers aan een complexe maatschappelijke vraagstukken. Door met de ontwerpbril naar de vraagstukken te kijken werden er niet alleen nieuwe oplossingsrichtingen gevonden, maar leerden opdrachtgevers de kennis, kunde en kracht van de sector beter kennen en waarderen. Tegelijkertijd leerden creatieve partijen nieuwe skills met betrekking tot werken aan hypercomplexe uitdagingen en samenwerken in complexe setting.

Pre-corona, toen IDOLS* werd ontwikkeld, was de arbeidsmarktpositie van de culturele en creatieve sector al verre van ideaal: tijdelijke contracten, minimale uurtarieven of zelfs onbetaald werk en ontbrekende sociale risicodekking. Tijdens COVID-19 werd echter duidelijker dan ooit dat de maatschappij de sector echt nodig heeft. Visie, verbinding en intelligent ontwerp zijn vereisten om tot betekenisvolle, schaalbare oplossingsrichtingen te komen die breed gedragen worden en impact hebben. Maar om over deze te kunnen beschikken, zijn zowel aan de opdrachtgeverskant als aan de opdrachtnemerskant skills en kennis nodig.

Leerervaringen
IDOLS* (2019-2020) is ontwikkeld als programma om maatschappelijke uitdagingen en haar probleemeigenaren op een effectieve manier te verbinden met de creatieve en culturele industrie. Binnen IDOLS liepen tien projecten, elk met een complex multistakeholder vraagstuk, een consortium van probleemeigenaren (opdrachtgevers; zowel overheid als particuliere partijen), een consortium van opdrachtnemende partijen (culturele en creatieve sector) en een coach. Deze coach coachte de probleemeigenaren in hun opdrachtgeverschap, terwijl een consortium van opdrachtnemers aan het vraagstuk werkte.

Op deze manier werkte IDOLS* aan verschillende punten:
a) Het gebrek aan kennis, ervaring en vertrouwen van opdrachtgevers in het samenwerken met de creatieve en culturele sector;
b) Het ontwikkelen van vaardigheden door en voor de creatieve en culturele sector, om aan hypercomplexe uitdagingen in complexe setting te kunnen werken;
c) Het helpen vinden van oplossingsrichtingen voor deze hypercomplexe, maatschappelijke vraagstukken;

Door Learnings van alle kanten tijdens en na het programma te delen, versnelde en versterkte IDOLS* het leerproces van zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers die meededen aan de projecten, maar ook daarbuiten.

IDOLS* live

Onderzoek en impact
Uit parallel lopend onderzoek van TU Delft naar dit programma is gebleken dat deze IDOLS-methode van werken aan maatschappelijk uitdagingen, daadwerkelijk impact maakt op de sociale innovatie die nodig is voor deze grote vraagstukken. Tegelijkertijd zijn er ook verbeteringen denkbaar bij een volgende editie of soortgelijk programma. Deze staan beschreven in het onderzoeksrapport van IDOLS*.

De projecten
De tien projecten hadden elk een eigen vraagstuk, een eigen consortium van opdrachtgevers, een coach en een eigen consortium van opdrachtnemers. Daardoor verschilden ze ook allemaal van elkaar in uitvoer; zowel met betrekking tot samenwerken binnen het project als tot de uitkomst van het project. In totaal deden er zo’n 80 partijen mee binnen IDOLS*.

De partijen werkten onder andere samen aan de toekomst van mantelzorg en het bewustzijn daaromtrent in Nederland, het voorkomen van seksuele uitbuiting van minderjarigen en natuurinclusief de nieuwe normaal maken in de bouw. Een project over het voorkomen van schulden bij jongeren won een Dutch Design Award, en het project ‘Iedereen doet mee’ wat ging over inclusiviteit van mensen met een handicap in de maatschappij, won zelfs de Gehandicaptenzorgprijs 2021. Meerdere projecten kregen na IDOLS* een vervolg; als businesscase of in aangepaste vorm.

De website van IDOLS* met daarop alle verhalen is hier te vinden.

Het onderzoeksrapport in digitale vorm vind je hier.


IDOLS was een programma van de Federatie Creatieve Industrie en werd mogelijk gemaakt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het onderzoek naar de impact van IDOLS werd mogelijk gemaakt door CLICKNL.