Verslag eerste Meet UPPS
Kan je met een goedkope handscanner accuraat data verzamelen die de productie van een gepersonaliseerde exo-skelethandschoen voor de martial arts mogelijk maakt met optimale functionaliteit en bescherming? Hoe kunnen we 3D-bodyscans inzetten om maatkostuums op maat te genereren en deze met een virtuele passpiegel aan de klant tonen? Is breien on demand eigenlijk wel milieuvriendelijker dan confectie? Met welk algoritme sturen we vanaf een gepersonaliseerd patroon automatisch een 3D-breimachine aan? Hoe kan ik breiwerk op maat goed aan een klant in een winkel presenteren? Welk materiaal is het meest geschikt om een enkel-voet-orthese op maat te 3D-printen? Hoe kunnen we het probleem van de hoge kosten van nauwkeurige scans ontwijken?
Deze greep uit de kennisvragen die opkwamen tijdens de eerste Meet UPPS georganiseerd door Fieldlab UPPS aan de TU Delft, laat de grote kennisbehoefte zien rondom het ontwerpen van Ultra Personalised Products & Services, kortweg UPPS. Een groot aantal ondernemers is bezig de mogelijkheden van een UPPS aanpak te verkennen en marktrijp te maken.
Op dit moment staat er tot 15 juni een call voor proposals uit bij Fieldlab UPPS: Ondernemers kunnen een projectvoorstel indienen en in aanmerking komen voor matchingsfinanciering vanuit CLICKNL. Bij deze call worden 3 tot 5 projecten gehonoreerd.
Belangstellenden werden ontvangen op de TU Delft voor een rondleiding langs de faciliteiten, zoals 3D-bodyscanners en 3D- printers en VR en kregen vervolgens uitleg over de expertise binnen het fieldlab. Bovendien werd de call toegelicht en werden vragen beantwoord.
Pitches
Na deze introductie pitchten de deelnemers hun projectvoorstel. Kledinggerelateerde bedrijven waren in de meerderheid. Korte demonstraties waren er van de door de 3D-about-me ontwikkelde voetscanner-app waarmee klanten een 3D-model van de eigen voet kunnen genereren en vervolgens maatadvies krijgen voor het kopen van online schoenen en de sterkte van de handschoen van Gauntlet werd getest met een snel neerdalend zwaard.
White Lioness drukte ondernemers die gepersonaliseerde ontwerpen naar de markt willen brengen, op het hart zich vooral met de kwaliteit en marketing van het product bezig te houden en de benodigde software ontwikkeling voor personalisatie en platformontwikkeling uit te besteden, omdat partijen als White Lioness dat snel en voor relatief geringe kosten kunnen verzorgen.
Na de pitches en vragenronde werd druk genetwerkt tussen de partijen. Het Fieldlab stimuleert alle deelnemers hun kennisvraag aan te scherpen en op basis van de verkregen inzichten van vandaag een projectvoorstel in te dienen.