Cultureel Erfgoed in Virtual Reality
Op donderdag 9 juni organiseerde Beeld en Geluid in samenwerking met CLICKNL het evenement ‘Cultureel Erfgoed in Virtual Reality’.
Het begon met een welkomstwoord door Kelly Mostert, namens het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Beeld en Geluid onderzoekt nieuwe technieken voor het representeren van het materiaal dat zij bezitten, zoals film en geluidsopnamen. Dit leidt tot twee vragen rondom Virtual Reality:
- Heeft VR een toegevoegde waarde?
- Kan cultuur ook VR helpen (weer denkend aan beeldmateriaal)?
VR kan een toegevoegde waarde hebben in het museum, bijvoorbeeld als extra informatiebron over een bepaald onderwerp. Bezoekers kunnen zich in een nieuwe omgeving wanen en daardoor een meer individuele beleving ervaren.
Tijdens het evenement vertelden drie bedrijven over hun VR projecten. Namens The Virtual Dutch Men vertelde Roelof Terpstra over verschillende culturele VR projecten.
- Het Museum of the Future is een project waarbij je door een museum loopt d.m.v. een virtual reality bril. Naast een beleving, kan VR ook gebruikt worden om tentoonstellingen op te slaan door er 360 graden foto’s en films van te maken, waardoor het met een VR bril opnieuw beleefd kan worden. Dit project is gedaan in samenwerking met het Nationaal Archief en Europeana. Over het algemeen is het idee om niet naar platte objecten te kijken, maar om “de nachtwacht in te willen stappen”.
- Monobanda Play kijkt de mogelijkheden van games en interactie. VR is daar een hele mooie uitdaging. Niki Smit vertelde over hun project Deep VR. Deep is een meditatieve VR beleving waar de gebruiker onder water zwemt. De besturing wordt gedaan door middel van ademhaling: door middel van een elastische band om je middenrif reageert de virtuele omgeving op het ritme van je ademen.
- Dropstuff.nl heeft samen met Beeld en Geluid en Europeana gewerkt aan de #BigArtRide. Dit is een VR game waarbij je op een fiets zit en een VR bril op hebt. Je fietst dan door een landschap waarin allerlei schilderijen tentoongesteld zijn. Daarnaast is er een two-player mode, waarin je fiets tegen iemand anders die op dat moment (ergens anders in de wereld) ook op de Big Art Ride fiets zit.
De mogelijkheden van VR: developers aan het woord
Voor de lunch kregen verschillende developers de kans om hun VR project te pitchen. Hier volgt een lijst met bedrijven die aanwezig waren met een paar interessante en leuke projecten:
- VRmaster heeft het doel om VR naar het web te brengen op een eenvoudige en betaalbare manier, zodat iedereen er overal en altijd heen kan gaan door middel van VR. Project: GLOW coupé in samenwerking met de NS.
- Tijdlab is gericht op geschiedenis en archeologie. Project: Hologram vitrines. Stel je voor dat je bijvoorbeeld alleen een scherf van een pot hebt, dan biedt een hologram vitrine de mogelijkheid om het hele project alsnog te representeren.
- MediaMonks is een groot creatief digitaal productiebedrijf. Project: In samenwerking met Intel een applicatie waar geschiedenis tot leven wordt gebracht door gebruik te maken van gezichtsherkenning (bekijk hier de Youtube video over 3D Scanned Chinese Dynasties).
- Zesbaans brengt kunst tot leven door de tekeningen van Jan Rothuizen een VR omgeving te creëren (Drawing Room). In deze VR omgeving hoor je een verhaal dat bij de tekeningen hoort, terwijl je je als het ware bevindt in deze tekeningen.
- House of Secrets richt zich naast digitale animatie en interactie ook op VR projecten. Bekijk een overzicht van hun (VR) projecten.
Challenge sessie
Tijdens de lunch had iedereen de mogelijkheid om de verschillende demo’s te bekijken. Daarna werd iedereen ingedeeld in vier groepen voor de challenge sessies behorende bij 4 culturele instellingen. Tijdens deze challenge sessie kreeg iedere groep een case waarin de opdracht was iets met VR of Augmented Reality (afgekort AR, met een AR bril zie je zowel de echte wereld als een virtuele wereld hier overheen) te bedenken:
- Rietveld Schröder huis: VR of AR toepassen om een extra beleving te geven van bijvoorbeeld de geschiedenis, en het oorspronkelijke uitzicht te herstellen voor de bezoeker.
- Kunst & Wunderkammer: een wandeling door het oude Nederland in plaats van naar alleen natuur schilderijen te kijken. Voorbeelden: combineren met 360 video of VR om het heden met het verleden te vergelijken.
- Naturalis Biodiversity Center: 3D scans van fossielen en botten die samen met VR dino’s tot leven kunnen brengen. Wat voor VR applicaties kan je hiervoor bedenken?
- Museum van Boijmans van Beuningen: het bedenken van een VR ervaring voor de bezoeker die het surrealisme dichterbij brengt.
Dit blog is gebaseerd op de blog van Romy Blankendaal, student Artificial Intelligence (MSc) aan de Vrije Universiteit Amsterdam.