iStock game gamen gaming gamer
Fieldlab | Game-onderzoek

DGA Gaming Fieldlab

Wereldwijd groeit de game-industrie enorm en games fungeren met hun vernieuwende technologie vaak als katalysator voor innovatie in diverse onderzoeksvelden. Om te zorgen dat ook de Nederlandse game-industrie hiervan profiteert en hierbij kan aanhaken, wil het DGA Gaming Fieldlab de verbinding tussen kennisinstellingen en game-bedrijven versterken, zodat bedrijven meer open staan voor onderzoek en onderzoekers meer oog hebben voor praktische vragen en problemen.

grabb3
Fieldlab | Effenaar

Fieldlab Sociale Cohesie

Het Fieldlab Sociale Cohesie, in het poppodium de Effenaar in Eindhoven, huisvest onderzoeksprojecten waarvan de uitkomsten kunnen bijdragen aan de realisatie van complexere transities. Binnen die projecten gaat het over de functie en inzet van sociale cohesie bij transities en het teweegbrengen van verandering met behulp van nieuwe technologie, zoals VR en AR.

elderly care ouderen bejaarden nursing home verzorg tehuis
Fieldlab | technologie, cocreatie en zelfregie in de ouderenzorg

Sense of Home

Wat maakt nou dat je je ergens thuis voelt? Zijn het de mensen? Je eigen meubels? Zelf bepalen wat en wanneer je eet? Thuisgevoel, ofwel sense of home, is een complex begrip dat door iedereen anders ingevuld wordt. Verpleeghuizen worstelen dagelijks met de invulling van dit begrip. Want hoe zorg je ervoor dat ouderen, die zorgbehoevend zijn of in verpleeghuizen wonen, nog steeds een thuisgevoel ervaren?

SAX1
Fieldlab | Johan Cruijff ArenA

Spectacular ArenA eXperiences

In het fieldlab SAX worden onder meer innovatieve concepten ontwikkeld die bijdragen aan verbetering van de ervaring van fans en bezoekers en wordt onderzocht hoe de door gebruikers en locatie gegeneerde data kunnen worden ingezet om nieuwe diensten mogelijk te maken. Kennisinstellingen, event-organisatoren, technologiebedrijven en bedrijven uit de Creatieve Industrie kunnen onderzoek uitvoeren, innovatieve concepten ontwikkelen en pilots doen in het fieldlab van de Johan Cruijff ArenA.

Upps1
Fieldlab | Ultra Personalised Products en Services

UPPS

Ultra personalized products en services: op maat gemaakte producten, gebaseerd op de persoonlijke data van gebruikers. Denk aan op maat gemaakte oordopjes of enkelbraces exo-l.com, maar ook industrieel gemaakte maatkleding. Fieldlab UPPS biedt bedrijven kennis en faciliteiten die nodig zijn om nieuwe ultra-gepersonaliseerde productproposities waar te kunnen maken.

Banner-fieldlab-vrdml
Fieldlab | Virtual reality design methods lab

VRDML

Het VRDML fieldlab (Virtual reality design methods lab) focust op het gebruik van virtual reality in het ontwerpproces. Zowel bij het ontwerpen van de start, als bij het aanpassen en hergebruiken van bestaande gebouwen, wijken en landschappen. Het lab heeft de ruimte, de uitrusting en de mensen om MKB's met VR als nieuwe technologie te laten werken. Op dit moment worden de projecten ontwikkeld die zijn geselecteerd naar aanleiding van de eerste call.

Fieldlabs beeld
Fieldlab | Virtual Reality & Augmented Reality

Virtual Worlds

In het Fieldlab Virtual Worlds kunnen creatieve professionals met elkaar en samen met onderzoekers en erfgoedprofessionals en tentoonstellingsmakers werken aan industrieel onderzoek. Creatieve professionals gaan daar experimenteren met nieuwe Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality technologie en daarmee nieuwe toepassingen ontwerpen met erfgoed en/of voor de erfgoedsector. De projecten die zijn geselecteerd naar aanleiding van de tweede call worden nu ontwikkeld.

Fieldlab 3D knitwear
Fieldlab | HvA

3D Knitwear

De komst van de breimachine in de 16e eeuw versnelde het breiproces, maar veranderde het productieprincipe in een cut & sew-proces. De digitale transformatie van de mode-industrie heeft nieuwe kansen gecreëerd, maar hoe zou dat er fysiek uitzien? In dit Fieldlab gebruiken we een Shima Seiki Whole Garment Knit-machine om producten te maken die volledig 3D uit de machine komen.

iStock-815425724
Fieldlab | Nationaal Onderzoek Creatief Verdienvermogen

NOCV

NOCV staat voor Nationaal Onderzoek Creatief Verdienvermogen: een fieldlab waarin de impact van ondernemerschapstrainingen op het verdienvermogen van creatieven wordt onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek dienen voor de ontwikkeling van effectieve methodologieën om het ondernemerschap en daarmee de financiële autonomie van creatieven te vergroten.

Fieldlabevenementenblokje

Fieldlab Evenementen

Door de Corona-maatregelen kunnen evenementen zeer beperkt georganiseerd worden. Dit heeft dan ook grote impact op de evenementen sector. Vanuit de evenementen sector is in samenwerking met de overheid daarom Fieldlab Evenementen tot stand gekomen. Het doel van Fieldlab Evenementen is om gevalideerde bouwstenen te ontwikkelen als bewijslast van de veilige en betrouwbare aanpak, in co-creatie met bedrijven, overheden, wetenschap, belangenorganisaties en publiek.