Immersieve Content | Dag 4
-DRIVE 'Immersieve Content' vond plaats op 27 oktober 2022-
In immersieve belevingen worden al onze zintuigen betrokken, en worden we ondergedompeld in intense, deels digitale, ervaringen. Daarmee hebben we online en op afstand interactie, ervaren we toekomstige situaties, duiken we in rijkere ervaringen dan ‘real life’, en kunnen we veilig en risico-arm interventies uitproberen.
Om deze belevenissen te creëren, moeten content en technologie samenkomen. Het ontwerpen van immersive content is een uitdaging voor de creatieve industrie. Welke methodes moeten we gebruiken en ontwikkelen, welke inzichten missen we nog, en wat zijn gevolgen die er plaats kunnen vinden?
DIT WAREN ONZE GASTSPREKERS
'Onderdompeling' is een beleving, met of zonder digitale tools. Door onderdompeling kan nieuwe informatie, inspiratie en bewustwording op een diepere manier worden gecommuniceerd/ontvangen. En hoewel old school onderdompeling niets nieuws is, vragen moderne toepassingen om nieuwe kennis over hoe deze te ontwerpen. Daarom hebben we een behoorlijk divers programma over immersive content. Met:
Marnix van Gisbergen is een onderzoeker van de Breda University of Applied Sciences, die zich richt op de innovatie van mediagerelateerde onderwerpen zoals XR, menselijke lichaamssensoren, transmedia en nieuwe media businessmodellen. Hij gebruikt mediacontexten als uitgangspunt om de functionaliteiten, ontwerpmogelijkheden, rol en effecten van XR in relatie tot andere media te verkennen, te meten en te begrijpen.
Niki Smit van Monobanda is een ervaren gamedesigner, die spel in de bredere zin van het woord gebruikt in zijn ontwerpen. Of het nu op een scherm of op de vloer is, in VR of een projectie; zijn ontwerpen gaan over speelsheid, onderdompeling en interactie. Eén van zijn meest gevierde projecten was DEEP; een samenwerking tussen onder meer Monobanda en het Games for Emotional and Mental Health Lab van de Radboud Universiteit.
Will Hurst is universitair docent en XR-enthousiasteling van het Wageningen University & Research Centre (WUR), die kansen ziet om XR, digital twinning en meer in te zetten in onderzoek en onderwijs. Hij praat over mogelijkheden met WANDER; een WUR-brede hub die functioneert als een gedeelde onderzoeks- en onderwijsfaciliteit.
Femke Bijlsma van Kossmanndejong is van orgine een architecte. Zij is getransformeerd in expositie-ontwerper. Femke is zich altijd bewust van de fysieke ruimte en vormen. Haar werk voor Kossmanndejong richt zich op het vertellen van verhalen door onderdompeling, in de vorm van exposities en paviljoens. Wat zijn haar belangrijkste take-aways om het publiek te overtuigen om zichzelf onder te dompelen?
Wil je meer weten over onze sprekers? Scroll naar beneden!
SPREKERS
DRIVE verwelkomde op donderdag 27 oktober voor 'Immersieve Content' maar liefst vier sprekers. Dit zijn ze allemaal.