-
Key Enabling Methodologies
De kennisbasis van de creatieve professional combineert specifieke domeinkennis met instrumenten om in te grijpen, te veroorzaken en in beweging te krijgen: de sleutelmethodologieën of Key Enabling Methodologies (KEM's).
-
De KEM's zijn de toolbox van de creatieve professional. Het zijn methoden, strategieën, processen en tools waarmee de creatieve professional, in alle disciplines van de creatieve industrie en toepasbaar binnen uiteenlopende domeinen, haar werk uitvoert en impact realiseert.
Lees door >
-
Case: CardioLab
-
Kennisdomeinen
Om de kennisbasis van de creatieve professional te versterken en actueel te houden is onderzoek noodzakelijk. Dat onderzoek leidt tot de ontwikkeling van nieuwe en doorontwikkeling van bestaande kennis en KEM's.
Het wetenschappelijke achterveld is net zo breed en veelzijdig als de creatieve industrie. De kern bestaat uit wetenschap en onderzoek in de creatieve industrie, zoals de ontwerpende wetenschappen, mediastudies, marketing en mens-machine-interactie. Daarnaast zijn er indirect relevante wetenschappen, zoals economie, psychologie, sociologie, innovatiewetenschappen, computer science en data science.
Lees door >
-
Soorten Onderzoek
De creatieve industrie maakt gebruik van verschillende soorten onderzoek. Er is een ontwerpende kant, en een analytische kant. Ook zijn er living labs, fieldlabs of andere experimenteerruimtes en faciliteiten: een aantrekkelijke manier om in korte runs nieuwe toepassingen te ontwikkelen en te testen. Door in fieldlabs te experimenteren met de mogelijkheden van kennis uit het hbo, TO2 en de universiteiten, ontstaan nieuwe concepten voor toepassingen.
Lees door >
-
Case: Sabine Niederer @ HvA