Case

funda Huis

7 februari 2020

Waarom dit project?
Funda wil met behulp van data komen tot woonvormen die beter aansluiten bij de vraag van bewoners. Daarom vroeg funda twee architecten om het droomhuis van de gemiddelde Nederlander te ontwerpen op basis van miljoenen zoekacties op hun website. Door te starten met analyse van de data, wordt het vastgoedproces als het ware omgekeerd. Funda wil bovendien de samenwerking in de keten bevorderen door het huis ook daadwerkelijk te gaan bouwen en met verschillende partijen komen tot een methode voor vraaggestuurd ontwikkelen.

Architect Jeroen Atteveld van heren 5 architecten: “Op funda staan vooral bestaande woningen. Zestig procent van de woningvoorraad in Nederland bestaat uit rijtjeshuizen, die zijn gebouwd tussen 1960 en 1985. Dat is dus een woonproduct dat is gebaseerd op de standaard in het verleden. Tegenwoordig zijn huishoudens diverser in samenstelling, er zijn andere samenlevingsvormen, en er is meer diversiteit in de samenleving. De manier van leven is diverser geworden. Passen de bestaande woningen nog wel bij de manier waarop mensen nu willen leven?”

Wat houdt het project in?
Jeroen Atteveld en Dingeman Deijs (Dingeman Deijs Architects) onderzochten de data en bekeken waar mensen naar zoeken. Hoeveel kamers willen ze, en hoeveel vierkante meter? Atteveld: “Dat leverde een soort vertrekpunt op. Maar naast de nullen en enen vonden we het ook belangrijk om een soort algemeen beeld uit de data te destilleren. Onze interpretatie van die data. En dat is dat de gemiddelde Nederlander op zoek is naar een kasteel - maar een rijtjeshuis vindt. De meest aangeklikte huizen zijn namelijk villa’s en kastelen. Daarom hebben we als case voor onszelf neergelegd: hoe maken we een kasteel van een rijtjeshuis?"

Met het ontwerp van het funda Huis, op basis van de big data van funda, droegen Atteveld en Deijs bij aan het ontwikkelen van een nieuwe manier van werken in de bouwketen: vraag- in plaats van aanbodgestuurd

"We hebben heel goed onderzocht hoe een rijtjeshuis in elkaar zit, en functioneert, en hoe dat zit bij een kasteel. Zo kwamen we uit bij de begrippen vrijheid en ruimte. Daarom hebben we ervoor gekozen om een grote leefruimte te creëren, met dubbele hoogte en veel daglicht, om het gevoel van ruimte te versterken. Ook creëerden we unieke slaapkamers met elk hun eigen kwaliteiten. Die zijn kleiner dan de ‘standaard’ slaapkamers van ongeveer twaalf vierkante meter die je in de meeste huizen vindt, want die ruimte heb je eigenlijk helemaal niet nodig. Daarom bedachten we onder meer een torenkamer, een doorzonzolder en een bedstee.”

Wat is de bijdrage van en aan de Creatieve Industrie?
Met het ontwerp van het funda Huis, op basis van de big data van funda, droegen Atteveld en Deijs bij aan het ontwikkelen van een nieuwe manier van werken in de bouwketen: vraag- in plaats van aanbodgestuurd. Atteveld: “Op zich is dat voor ons niet heel nieuw, want wij zijn altijd al geïnteresseerd in de bewoners van de gebouwen die we ontwerpen – hoe logisch dat misschien ook klinkt. Maar we maken daarbij meestal gebruik van zogenaamde warme data: informatie die we halen uit gesprekken met mensen. De tegenhanger daarvan is de big data van funda."

funda huis 1

"Maar ook daarbij zijn we weer op zoek gegaan naar het thuisgevoel van mensen, hun latente woonwens. Dus wat dat betreft is het een soort aanvulling op de manier waarop we vaker werken. Er ligt nu niet van de ene op de andere dag een nieuwe methode, maar dat was ook niet de bedoeling. De manier waarop wij het hebben aangepakt is geen blauwdruk, maar eerder het begin van een zoektocht. Ik zie het als een proces van trial and error. We moeten dit proces goed evalueren en verbeteren. Uiteindelijk willen we met behulp van die nieuwe methode de data van gisteren ombuigen naar de woonwensen van morgen. Zodat we nieuwe trends en behoeften kunnen blootleggen en deze ruimtelijk vertalen naar nieuwe woningen en woonvormen.”

“Als architecten interpreteren wij de data op onze eigen manier. Je zou ook een ontwerp kunnen laten maken op basis van alleen data. Maar mensen willen wel verrast worden, ze willen zien wat er kan. Wij proberen de dromen van toekomstige bewoners te vangen en die te vertalen naar eigentijdse architectuur.”

Hoe nu verder?
Het funda Huis gaat echt gebouwd worden, de vraag is alleen nog waar. Daarom is er een oproep gedaan aan gemeenten om zich in te schrijven. Op dit moment lopen er gesprekken met een aantal gemeenten. Ook de andere woningen in het rijtje zullen op een vraaggestuurde manier worden ontworpen. Atteveld: “Hierbij gaan we een nieuw proces in waarbij we informatie bij potentiële kopers ophalen. We zijn nu bezig met funda en andere platforms om kwalitatief onderzoek te doen naar de woonwensen van de Nederlander in een bepaalde regio, met behulp van online vragenlijsten en data-onderzoek. Dit is geen conventioneel traject om tot een ontwerp te komen, maar echt een zoektocht; want hoe vertaal je data naar ontwerp?”

funda Huis 3

Info

  • Looptijd: 2017-heden
  • Discipline: Architectuur & Gebouwde omgeving
  • Maatschappelijke uitdaging: Innovatieve & Inclusieve Samenleving
  • Roadmap: The Humane Touch
  • KEM-categorieën: Visie en verbeelding, Waardecreatie en opschaling
  • Projectpartners: Van Wijnen, Heren 5 Architecten, Dingeman Deijs Architects