DE ROL VAN MUSEA
In de afgelopen jaren zijn musea en instellingen proactiever geworden in het onderzoeken van de herkomst van hun collecties en werken ze eraan kunstwerken te identificeren en terug te geven die mogelijk geplunderd zijn. Dit is vaak een complex proces dat juridische, ethische en historische overwegingen omvat. O'Neill erkent de gevoeligheid van het onderwerp: "Dit onderwerp is natuurlijk angstaanjagend om mee te werken voor elk museum."
Naarmate de grenzen tussen digitaal en fysiek vervagen, zal het doel van een museum op een gegeven moment ook worden geherdefinieerd?
Met behulp van VR streeft de tentoonstelling ernaar kijkers in het verhaal te betrekken en tegelijkertijd de conventionele museumcontext uit te dagen. De objecten in de tentoonstelling, zoals het Balinese mes, nodigen uit om de reis van functioneel voorwerp naar museum artefact te overwegen. Kijkers worden uitgedaagd om na te denken over de toekomst: wat gebeurt er als we de levensduur van dit object als langer beschouwen dan die van onszelf? Jongsma benadrukt de rol van VR: "De technieken die we gebruiken stellen ons in staat subjectiviteit aan het verhaal toe te voegen. Een persoonlijke tint geven aan de verkenning van dit gevoelige onderwerp."
O'Neill legt uit: "In de tentoonstelling willen we bezoekers laten nadenken over wat musea zijn en kunnen zijn in de toekomst. Op dit moment is er wereldwijd een vraag om restitutie, en tegelijkertijd zien we een opkomst van digitale technologieën die kunst zo nauwkeurig kan tonen tot op het detail van een zandkorrel. Naarmate de grenzen tussen digitaal en fysiek vervagen, zal het doel van een museum op een gegeven moment ook worden geherdefinieerd?"