Picking the Editors Pick
In de media-industrie zijn trailers voor videocontent zoals films en series een kernmedium voor het vergroten van bekendheid, branding en het aanzetten tot kijken van het publiek. Bij RTL produceert een team van een tiental promo-editors elke dag trailers voor uren aan video. Het maken van trailers voor films en series is een dure en arbeidsintensieve klus. Videocontent moet volledig worden
bekeken, waarna de meest interessante scènes handmatig worden geselecteerd en uiteindelijk bewerkt tot een korte trailer.
Een trailer voor een film van 90 minuten duurt normaal gesproken slechts 10 tot 30 seconden, maar het duurt een halve dag om te maken. Een probleem is dat editors het grootste deel van hun tijd moeten besteden aan het handmatig ontleden van videogegevens. Een tweede beperking is dat voor elke video alleen maar een one-size-fits-all trailer zonder personalisatie kan worden geproduceerd.
Dit project gaat verder dan de one-size-fits-all trailerproductie en is gericht op gepersonaliseerde bewerking van videotrailers. Het doel is om een Key Enabling Methodology (KEM) te leveren die het bewerkingsproces van creatieve professionals verrijkt. Als basis zullen we eerst een Key Enabling Technology (KET) ontwikkelen, namelijk een neuraal netwerk dat leert videoscènes te scoren voor verschillende genres op basis van hun waarschijnlijkheid dat ze bruikbaar zijn in een trailer. Met behulp van deze technologie zullen we een interactieve interface ontwikkelen, waar redacteuren automatisch de best gerangschikte scènes in verschillende genres te zien krijgen, waardoor de noodzaak van een saaie handmatige gegevensinspectie wordt verlicht.
Projectbudget €126.800,- waarbij €105.600,- PPS-toeslag wordt ingezet.