IDOLS*

Een bewijs van de meerwaarde van de creatieve industrie in de aanpak van complexe sociale uitdagingen

Waarom het IDOLS Programma?

Het ‘Increasing Demand by Offering LearningS’ (IDOLS*)-programma is tot stand gekomen via een bijzondere samenwerking tussen de Federatie Creatieve Industrie (FCI) en CLICKNL. Het programma belichaamde onze gedeelde missie om 1) de arbeidsmarkt voor de culturele- en creatieve sector te vergroten door 2) de positieve impact van een creatieve aanpak bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen te laten zien, en hiermee 3) de meerwaarde van samenwerkingen met creatieve professionals te bewijzen en stimuleren.

Het programma is inmiddels afgerond en de projectresultaten van het IDOLS-programma zijn geanalyseerd in een door CLICKNL geïnitieerd onderzoek door de TU Delft. Er werd gekeken naar de waarde van- en samenwerking binnen IDOLS. Hieruit blijkt dat de culturele- en creatieve sector inderdaad een waardevolle rol kan innemen bij het oplossen van complexe maatschappelijke problemen: het vermogen van creatieve professionals om belangwekkende, mensgerichte interventies te ontwikkelen is uniek en daarmee onmisbaar voor het Missiegedreven innovatiebeleid van de overheid.

Via dit beleid wil de overheid stimuleren dat innovaties worden ontwikkeld binnen vier aangewezen maatschappelijke thema’s en 25 concrete onderliggende missies.

Wat hield het programma in?

In het IDOLS*-programma werkten opdrachtgevers (overheid, commerciële bedrijven) op een vernieuwende, gelijkwaardige manier samen met creatieven (ontwerpbureaus, kunstenaars. etc) aan verschillende maatschappelijke vraagstukken.
Tien consortia werkten elk aan een complex multi-stakeholder vraagstuk zoals mantelzorg, seksuele uitbuiting van jongeren en het versnellen van de energietransitie in wijken in hartje Rotterdam. Elk consortium had een unieke samenstelling met minstens één traditionele opdrachtgever, één partij uit de culturele sector en één partij uit de creatieve sector.
Gedurende ruim een jaar werden zij ondersteund om samen aan hun project te werken. De ondersteuning van IDOLS* bestond naast een financiële bijdrage uit begeleiding door een onafhankelijke coach en bijeenkomsten en evenementen waarbij leerervaringen werden gedeeld. Elke consortium-coach had als doel de traditionele opdrachtgever-opdrachtnemer rolverdeling te overstijgen: partners werden gestimuleerd in het aannemen van een gelijkwaardige rol in de samenwerking. Dit kwam de kwaliteit van de uitkomsten van de projecten erg ten goede.

Mantelzorgsimulator IDOLS* Mantelzorgsimulator. Beeldcredits: Muzus, Sofie van Greevenbroek

Wat zijn de resultaten van het programma?

De resultaten zijn meervoudig. Concreet leverde IDOLS tien succesvolle projecten op, met oplossingsrichtingen over uiteenlopende, impactvolle maatschappelijke onderwerpen: van ons voedselsysteem en de positie van kwetsbare zzp’ers en flexwerkers tot een gezondere leefsituatie voor tieners en groen in de openbare ruimte. In de tabel onderaan dit stuk vind je meer informatie over de tien IDOLS projecten.

Qua aanpak bewees IDOLS* volgens de TU Delft dat deze programmaopzet een positieve invloed uitoefent op de algehele kennis, betrokkenheid, positionering (rolverdeling, opdrachtgeverschap) en netwerk van de deelnemende partijen. De nieuwe manier van samenwerken, multi-stakeholderschap, organisatie en management van projecten van deze aard en omvang, en het leren over een (andere) aanpak van het creatief proces droegen daaraan bij.

“Zowel de leeruitkomsten op het gebied van samenwerken en het vinden van de eigen rol, als de versterkte relaties en netwerken binnen IDOLS dragen positief bij aan toekomstige sociale innovatieprojecten en programma’s, en dus aan continue sociale innovatie. Daarnaast werd gevonden dat niet alleen leeruitkomsten en nieuwe relaties van belang zijn, maar ook – en in dit geval vooral – de energie en motivatie die voortkomt uit het project. Vanuit het oogpunt van continue sociale innovatie is dit een zeer waardevolle uitkomst.”*

Continue sociale innovatie is nodig om complexe maatschappelijke vraagstukken aan te pakken die niet binnen één project opgelost kunnen worden, zoals vraagstukken rondom het thema eenzaamheid.

Wat is de bijdrage aan de creatieve industrie?

Een van de belangrijkste uitkomsten van het IDOLS*-programma is dat een groot deel van de opdrachtgevers nu een beter beeld heeft van de toegevoegde waarde van creatieve professionals in maatschappelijke projecten, concludeert de TU Delft. Het samenwerken in een divers consortium aan een maatschappelijke uitdaging, was voor velen nieuw. De organisaties waren traditioneel gezien vaak óf opdrachtgever, óf opdrachtnemer. Door hen samen aan een vraagstuk te laten werken, onder begeleiding van een coach, zijn de partijen meer als gelijkwaardige partners gaan samenwerken. Dit heeft niet alleen de diepte van de projecten, maar ook de relaties op langere termijn goed gedaan.

Traditionele opdrachtgevers zoals overheden en grote instanties leerden de kennis, expertise en sterke punten van de creatieve en culturele sector meer waarderen. Iets meer dan de helft van de probleemeigenaren gaf dan ook aan dat ze overwegen de culturele en creatieve sector vaker in te huren. Zo staat in het rapport: “Probleemeigenaren benoemden verschillende toegevoegde waarden van de creatieve professionals, zoals hun bijdrage aan cultuurverandering. Ze vertelden dat de creatieve partijen naar de ‘lagen onder water’ kijken en de eindgebruikers op een heel andere (minder formele) manier benaderen. Daarnaast zagen ze ook dat creatieve werkvormen zorgden voor meer innovatieve oplossingen.”

Ook geven opdrachtgevers aan dat ze vaardigheden hebben geleerd over hoe ze met de culturele en creatieve sector kunnen samenwerken. Uit het rapport: “De respondenten gaven aan geleerd te hebben om vaker naar de voortgang te vragen van het project, dat de opdrachtformulering tijd vraagt maar betrokkenheid kan creëren onder het team en dat er geïnvesteerd moet worden om elkaars taal te leren kennen. Ook hebben ze tools geleerd om creatieven aan een maatschappelijk vraagstuk te koppelen en inzicht gekregen in welke vaardigheden en personen ze nodig hebben op bepaalde momenten.”

De creatieve professionals daarentegen ontwikkelden nieuwe vaardigheden die ze kunnen inzetten in het werken in multistakeholderprojecten. In het rapport staat: “Bijna de helft van de respondenten,.., gaven het antwoord strategische vaardigheden te hebben geleerd tijdens het uitvoeren van dit project. Ze hebben geleerd over de praktische aspecten van het organiseren van een multistakeholderproject. Hoe het proces beter te plannen, hoe om te gaan met het budget, hoe je het netwerk van stakeholders uitbouwt en behoudt en dat ‘Van alle markten thuis zijn’ de rol van de creatieve goed beschrijft.”

De manier waarop het programma was ingericht zorgde voor vernieuwende resultaten. Die gelijkwaardigheid tussen opdrachtgevers, opdrachtnemers en gebruikers schept ruimte voor betekenisvolle sociale innovatie. Daarnaast zorgt de mensgerichte design-aanpak voor vernieuwende uitkomsten, zoals de Mantelzorg Simulator van Muzus. In deze installatie ervaar je in drie minuten op een confronterende en persoonlijke manier wat mantelzorg betekent, en zorgt er zo voor dat je hierover gaat nadenken.

Hoe nu verder?

Meerdere projecten hebben op een of andere manier een nieuw leven gekregen, of een doorontwikkeling doorgemaakt. Zo is de samenwerking tussen Naturalis en VolkerWessels bijvoorbeeld doorgezet en uitgebreid, is Art Partner vaker gesprekspartner waar het gaat om maatschappelijke uitdagingen en zijn enkele partijen die aan IDOLS meededen, ook zelf verder gegaan met deze manier van werken met gedeeld eigenaarschap in nieuwe projecten.
Veel betrokkenen vonden een vervolg op IDOLS
daarmee ook erg wenselijk. Of dit ook werkelijk gaat gebeuren is momenteel nog onduidelijk.
Één ding is wel duidelijk: het IDOLS* onderzoeksrapport biedt zeer waardevolle uitgangspunten voor gelijksoortige (vervolg)programma’s in de toekomst.

Meer weten over de 10 projecten?

Kijk op de IDOLS* website.

Projectnaam Missiethema's Probleemeigenaar Opdrachtnemers
De Gezonde Tiener in 2033 Gezondheid & Zorg Gemeente Amsterdam, Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), Jongeren Informatie Punt (JIP) N-West, The Beach, Moving Arts Project, Shokkin’ Group Nederland
Groei en ontwikkeling van kwetsbare flexwerkers en zzp’ers Wildcard Gemeente Amsterdam, CNV, Divosa, PZO Heesterveld Business Hub, Wunder, Muzus
Iedereen doet mee! Gezondheid & Zorg Aveleijn, LFB, Stichting Prokkel, Gemeente Enschede Concordia, Gehring & Ketelaars, LoadStar
Kilometervreter Landbouw, Water & Voedsel Rabobank Amsterdam, LTO, Amped, Schiphol Fronteer, Giantleaps, Mister Kitchen
Kruisbestuivers Landbouw, Water & Voesel Volker Wessels, Naturalis, Provincie Zuid-Holland Fronteer, Openers, Art Partner
Nederland voorbereiden op mantelzorg Gezondheid & Zorg MantelzorgNL, Gemeente Delft, Gemeente Rotterdam, Fundis, Onderlinge ‘s Gravenhage Muzus, TodayTomorrow, Sofie van Greevenbroek, De Kwekerij, KRO-NCRV
MONNIE Wildcard Albeda College, Stichting Enver Openbaar Ministerie, Ministerie van Justitie & Veiligheid
No Minor Thing Veiligheid Openbaar Ministerie, Ministerie van Justitie & Veiligheid Kennisland, NonStopCollective, Circus Engelbregt, Myrthe Krepel en Marina Wellink, onderdeel van Collectief SMELT
Resilience with Changemakers Rotterdam Energietransitie & Duurzaamheid Gemeente Rotterdam, Eneco, Havensteder Academie voor Beeldvorming, Melle Smets, Kris de Decker, Voor Goed Rotterdam Impact Agency, Museum Boijmans Van Beuningen, Enpuls, Zelfregiehuis Delfshaven Coöperatie
Straat NL Energietransitie & Duurzaamheid Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Provincie Noord Brabant, Gemeente Tilburg Stichting Zet, Buro Bergh, Thijs Rooijakkers, Marieke Vromans, Museum van Bommel van Dam

Tags:

samen-sterk 03-950x500

INFO

  • Titel: Project IDOLS*
  • Looptijd: 2019 – 2021
  • Maatschappelijke uitdaging: alle
  • KEM-categorieën: Participatie en co-creatie, Institutionele verandering, Waardecreatie en opschaling IDOLS is een gezamenlijk programma van de Federatie Creatieve Industrie en CLICKNL en werd mogelijk gemaakt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. IDOLS is ontwikkeld naar aanleiding van de arbeidsmarktagenda 2017-2023.

Uitgelicht:


Project ‘Nederland voorbereiden op mantelzorg'

  • Opdrachtgevers: MantelzorgNL, Gemeente Rotterdam, Gemeente Delft, verzekeraar Onderlinge en Fundis
  • Opdrachtnemers: Muzus, TodayTomorrow, Sofie van Greevenbroek, De Kwekerij en KRO-NCRV
  • KEM: Visie en verbeelding

Steeds meer mensen krijgen te maken met mantelzorg. Enerzijds door de vergrijzing en anderzijds doordat de overheid wil dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Toch wordt er maar weinig over dit onderwerp gepraat. Het is goed om dit wel te doen, zodat we beter voorbereid zijn als het in de toekomst nodig is. Dit project stimuleert dat zulke gesprekken op gang komen. Bijvoorbeeld met het Rad van Misfortuin, een ‘conversational interface’ - ook wel een chatbot genoemd. Wie aan het rad draait komt uit bij mogelijke onfortuinlijke situaties in de toekomst, zoals dementie en geldproblemen. Vervolgens ga je hierover in gesprek met Moira, de godin van het misfortuin. Daarnaast ontwikkelde het consortium de Mantelzorg Simulator, die je in drie minuten laat ervaren hoe het is om verzorgd te worden, en je zo aanzet tot reflectie over dit onderwerp.


Project ‘No Minor Thing’

  • Opdrachtgevers: Openbaar Ministerie, Ministerie van Justitie & Veiligheid
  • Opdrachtnemers: Kennisland, NonStopCollective, Circus Engelbregt & Myrthe Krepel en Marina Wellink, onderdeel van Collectief SMELT
  • KEM: Participatie en co-creatie, en Waardecreatie en opschaling

Dankzij een samenwerking tussen het Openbaar Ministerie en What Design Can Do liggen er een aantal mooie ideeën op de plank om seksuele uitbuiting van minderjarigen tegen te gaan. Ook bestaat er onder de betrokken partijen draagvlak om de ideeën te realiseren. Toch gebeurt dit nog niet. Het gaat om ingewikkelde vraagstukken waarbij veel instanties betrokken zijn, waardoor het lastig is om de ideeën in de praktijk te brengen. Hieruit werd de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dergelijke samenwerkingen wél uit de verf komen?
Een van de belangrijkste bevindingen van dit project was dat partijen bij zo’n complex vraagstuk de noodzaak zien van een domein- en sectoroverstijgend lerend netwerk. Daarom ontwikkelde het consortium het scenario CARE (COMMON AFFAIRS – Room for Experimentation), een tussenruimte waarin mensen uit de creatieve sector, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheid samen gaan werken aan creatieve en vernieuwende initiatieven en oplossingsrichtingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken.